14.jpg

The Jazz Chameleon

Janne Mäkelä skriver i sitt forord at tittelen (og konferansens tema) henspeiler på jazzens kameleonlignende natur, dens bemerkelsesverdige evne til å krysse musikalske, sosiale og kulturelle grenser. Foredragene i boka forsøker å si noe om hvordan disse krysningene foregår.

Her kommer artikkeltitlene:

  • Bruce Johnson: Jazz and Nation in Australia: Bridging the Gap on the Screen, 1919 - 1933
  • Heli Reimann: The Ideological Context for the Study of Soviet Estonian Jazz
  • Claire Levy: Parody Rhetoric, Intersexuality and the Groovy Aesthetics in Bulgarian Jazz
  • Christa Bruckner-Haring: Gonzalo Rubalcaba's Blend of Cuban Music and Jazz: Two Current Examples of Hybridization
  • Katherine Williams: "Is the Duke Deserting jazz?": Classicisation through Improvisation in Diminuendo and Crescendo in Blue.
  • Deborah Mawer: French Music Reconfigured in the Modal Jazz of Bill Evans
  • John V. Ward: Discography, Preservation, and Cultural Crossing: The Role of the World Wide Web in the Underground Dissemination of Nordic Jazz Recordings.
Se også program, rapporter og fotos fra konferansen her
Boka vil om få dager bli tigjengelig på dette nettstedet.

Boka koster 20 euro og kan bestilles fra Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

IIPC Publication Series Vol. 4
The Jazz Chameleon. The Refereed Proceedings of the 9th Nordic Jazz Conference August 19–20, 2010, Helsinki, Finland. Edited by Janne Mäkelä (The Finnish Jazz & Pop Archive). Helsinki: The Finnish Jazz & Pop Archive/Turku: International Institute for Popular Culture, 2011