
Det har vært flere gode hjelpere. På forskningsdelen må spesielt fremheves to av forfatterens nære venner, NRK-medarbeiderne Johs Bergh (1932-2001) og Knut Høyland (1939-2009), som begge døde altfor tidlig under prosjektets gang. Boken dediseres til disse to hedersmenn.
Produktet bærer tittelen «Freebag?». Ordet ble tidlig valgt, fordi begrepet passer til 1960-tallet – frigjøringens tiår. Også fordi begrepet egentlig er norsk – og stort sett bare brukt i Norge – om en jazzform som vesentlig utviklet seg på 1960-tallet – i andre land kalt free jazz, abstract jazz, spontaneous jazz, avantgarde... Først stod tittelen alene. Etter hvert ble det føyd til et spørsmålstegn – Freebag? Fordi det nok viste seg at frijazzen spilte en mindre rolle i norsk jazz enn tiden skulle tilsi. 1950-tallets jazz, og eldre stilarter, levde side om side med det «nye» utover hele tiåret. – Begrepet «freebag» er beskrivende for en tidsånd – spørsmålstegnet er nødvendig for å bringe inn «virkeligheten».


Freebag? – Jazz i Norge 1960-1970 – er støttet gjennom forsknings- og produksjonsstøtte fra Norsk kulturfond, prosjektstipend fra Det faglitterære fond og ved at både Johs Bergh og Bjørn Stendahl ble statsstipendiater. Resultatet er et faktafylt oppslagverk for spesielt interesserte – og en levende historiebok for alle – om et spesielt tiår.
Noen kuriositeter: Boka er full av tidsbeskrivende avissitater og debattinnlegg, omtaler av avantgardister som Cecil Taylor og Don Ellis og deres møter med norsk jazzpublikum, fortellinger om musikkhandleren i Porsgrunn som utviste avansert internhumor ved å stenge butikken og henge opp plakaten «Out to lunch» den dagen Eric Dolphy døde, om hvordan Dexter Gordon endret sin standard avskjedshilsen da Barry Goldwater ble presidentkandidat, om Ben Websters medfølende begeistring da en hopper tryna i Midtstubakken, om to ungdommer som utfordret Johnny Griffin og Art Taylor på tempo, om en sunnmørsjournalists standhaftige påstander om «ravende kokainrus» i nabobyen Molde, om to tusen ungdommer i demonstrasjonstog for å redde en jazzklubb, om forsøket på å velge jazzklubbstyre etter politiske partilister – og historier som denne:
En dag kjørte Johs Bergh bil rundt i Oslo sammen med Johnny Griffin og Art Taylor. Det ble en del snakk om konsertene i Munch-museet og en del ellers om det fine muséet. Art Taylor satt lenge taus i baksetet – før han utbrøt: – Have you really got a Monk museum in this town?
Tidligere utgitt i samme serie:
Bjørn Stendahl: JAZZ, HOT & SWING – Jazz i Norge 1920-1940, Norsk Jazzarkiv 1987
Bjørn Stendahl & Johs Bergh: SIGARETT STOMP – Jazz i Norge 1940-1950, Norsk Jazzarkiv 1991
Bjørn Stendahl & Johs Bergh: COOL, KLØVER & DIXIE – Jazz i Norge 1950-1960, Norsk Jazzarkiv 1997
Forfatteren: Bjørn Stendahl (f. 1942), aktiv i flere jazzorganisasjoner og som jazzskribent siden 1958, redaktør av Jazzjournalen 1959-1960, Jazznytt 1976-88 og et bydelshistorisk tidsskrift fra 1997, igjen redaksjonsmedlem i Jazznytt fra 2006, bidragsyter til en rekke tidsskrift, aviser, bøker, oppslagsverk, faglige publikasjoner og konferanser, radioprogram, byvandringer, deltaker i samfunnsdebatten m.m. Hovedyrke: arkitekt. Statsstipendiat fra 2006.
Bjørn Stendahl: Freebag? – Jazz i Norge 1960-1970 Norsk Jazzarkiv, 2010. Publikasjoner fra Norsk Jazzarkiv nr. 14 - ISBN 978-82-90727-14-2 - ISSN 0808-1719
NJA/BS Desember 2010