Sixpence Jazzband.
Dette Oslobandet regnes vanligvis som Norges mest betydningsfulle på 20-tallet. Det er først og fremst beretningene om dets popularitet og lange eksistens som har satt bandet i en særstilling, da det ikke finnes dokumentasjon på hvordan orkestret hørtes ut. På dette bildet fra 1929 består orkestret av fra venstre Ulf Arnesen, Johan ”Jotti” Johnsen, Einar Hoff, Gustav Upp og Ragnar Grøn.
Sixpence 2
Orkesteruniformene på 20tallets orkesterbilder er ofte dominert av tversoversløyfer og ulastelig smokingantrekk. På dette bildet tatt på Tjøme sommeren 1926 er imidlertid noen av Sixpences orkestermedlemmer iført noe ledigere antrekk, der særlig benklærnes utforming kanskje er noe forskjellig fra vår tids motetendenser. Fra venstre Erik Thomassen, Per Christensen, Gustav Upp, Victor Schlytter.
The Kit-Kat Band.
Ut over 1920-tallet dukket det i England opp mange danseorkestre som under paraplybetegnelsen ”hot dance music” spilte en musikk som i hvert fall til en viss grad hentet rytmiske impulser fra jazzen. Her hjemme fikk denne stilarten avleggere i form av mindre amatørorkestre som f.eks. The Kit Kat Band. Fra venstre: Kristian Hagen, Werner Larsen, Johan Gabrielsen, Konrad Lunde, Jørgen Næss.
Synco Ramblers
Et godt eksempel på oppstilt studiobilde fra 1920tallet – tydelig inspirert av tilsvarende bilder av datidens ledende amerikanske jazzorkestre. Sentral i dette orkestret var trommeslageren Harald Jaang, som ble en sentral utøver i norsk jazz- og underholdningsmusikk både på 1920 og 30-tallet. Fra venstre: Fridtjof Svendsen, Martin Schweigård Eriksen, Gustav Upp, Albert Sande, Harald Jaang
Speed jr. Jazz Band
Her har musikerne tydeligvis tatt veien opp på hustaket for å en egen vri på bandbildet. Det noe merkelige bandnavnet kommer av at orkestret var knyttet opp mot sportsklubben ”Speed” i Kristiania. Klubbens hadde to orkestre, og dette orkestret var rekruttert blant sportsklubbens yngre medlemmer og fikk derfor juniorbegrepet tillagt orkesternavnet.
Eilif Krog
Trommeslageren Eilif Krog fotografert på Fosheim sæter på Valdres under en påsketur med gruppa Speed jr. i 1926. Elleve år senere enn dette bildet kom et annet viktig element i norsk jazzliv til verden som resultat av Krogs innsats, nemlig datteren Karin.
Finn Westbye
Gitaristen Finn Westbye, også kjent som ”Mustangen”, (1914-1994 ) var aktiv musiker over en periode på mer enn 60 år, og deltok på en lang rekke av førkrigstidens mest sentrale innspillinger, på 30tallet blant annet med legendariske Funny Boys. Her er en blottende ung Westbye avbildet på banjo sammen med Oslo Seilforenings Jazzorkester – de resterende musikere er ukjente.
Kristiania Jazzband
Nok et eksempel på de jazzinfluerte danseorkestrene – sannsynligvis mest bestående av amatørmusikere – som finnes omtalt i hovedstadens avisspalter fra 1920-tallet. På dette bildet fra ca 1929 kan det se ut som om orkestret er oppstilt rundt sokkelen til Wergelandsstatuen i Studenterlunden, og de fleste musikerne har vi ikke klart å identifisere, med unntak av fiolinist Sverre Hevig, banjoist Oppsahl og trommeslager ”Tobben”.
Tromsø: Bonny Band
Dette er det første orkesteret som knyttes til jazzbegrepet i ishavsbyen. – selv om det i følge lokale kilder kanskje aldri var noe egentlig jazzband ut over navnet og besetningen. Dette bildet er tatt i Tromsø Sparebanks festsal i 1928. Fra venstre: Kaare Solhjell, Arthur Johansen, Markus Amundsen, Johs Reibo, Odd Kjellman (far til saksofonisten Alf Kjellman) og Tormod Olsen.
Trondhjem: Politikk og jazz
Et av norsk jazz mest kuriøse orkesternavn tilhører utvilsomt orkestret på bildet, som lød navnet Trondhjems Kommunistiske Ungdomslags Jazzband. Orkestret finnes ikke dokumentert i lydinnspilling, men på dette bildet fra 1923 er det ut fra antrekk og orkesterbesetning kanskje rimelig å anta at musikken bare var relativt perifert beslektet med vår tids jazzbegrep. Orkesterleder var trekkspilleren Rolf Boye Olsen, som sees midt på bildet.
Kristian Haugers Jazzorkester
Pianisten Kristian Hauger er i dag mest kjent som slagerkomponist. Selv om han vel ikke selv kunne kalles jazzmusiker, ledet han før krigen en rekke orkestre med klar jazzinfluens der mange av tidens mest sentrale musikere deltok. På dette bildet fra Hotell Bristol i Oslo sent på 20-tallet ser vi fra venstre Kristian Hauger, Walfred Andersen, Ernst Olsen, Erling Gammeleng, Harald Jaang, Jules de Vries, Håkon Buntz og Trygve Fjelldalen.
The Five Yankee’s Orchestra
Bortsett fra det feilstavede orkesternavnet gir orkesteret et seriøst og tillitsvekkende inntrykk på dette bildet – og besetning så vel som bandnavn skulle indikere en klar tilknytning til datidens amerikanske underholdningsmusikk. Dette er sannsynligvis et ganske tidlig orkesterbilde i norsk jazzsammenheng, selv om eksakt datering er usikker. Fra venstre: Karsten Larsen, Viggo Bergum, Helge Bergum, Erik Andresen, Jens Dokkan Olsen.
The Rytmic Fellows
Å stave ordet rytme korrekt på engelsk (rhythm) ser ut til å ha vært et tilbakevendende problem for 20-tallsorkestrene. Dette originale bildet er for en gangs skyld ikke tatt i studio, men sannsynligvis hjemme hos en av musikerne på Ekeberg i Oslo. Det dreier seg sannsynligvis om et amatørorkester, og på bildet ser vi bl.a. Vilhelm Drefvelin (2. f.v.), Hans Brustad (4 f.v.) og Ulf Arnesen (5 f.v.)
Mysterium 1: Rythmic Six
I Bergen fantes på begynnelsen av 30-tallet et kjent orkester med navnet The Rhythmic Six. På dette billedet er imidlertid orkesternavnet annerledes stavet på basstrommen – og fotoatelieret er kun registrert i Kristiania frem til begynnelsen av 20-tallet. Av antrekk og generell positur virker det imidlertid som vi har med et rimelig profesjonelt orkester å gjøre.
Vi har ingen ytterligere opplysninger – kan noen hjelpe?
Mysterium 2: Reidar Kåre Bielenberg
Dette bildet er tatt rundt 1929-30, sannsynligvis i Oslo. Bielenberg er pianisten, og saksofonisten lyder muligens navnet Saksegård (!).
Ytterligere opplysninger mottas med takk...
Mysterium 3: Studio Jazzband
Dette bildet er sannsynligvis tatt i Oslo på 20-tallet. Banjoistens navn er Rolf Birger Arnesen, og fiolinisten lyder muligens etternavnet Sontum. Studenterluen på basstrommen skulle kunne indikere at dette dreier seg om et studentorkester, men vi har ingen ytterligere opplysninger om musikerne/orkestret.